søndag den 2. januar 2011

Smukke tulipaner

Posted by Picasa

Jeg glæder mig til tulipanerne kommer op, jeg ved godt at det tager endnu 4-5 måneder, men hvor er de skønne og livsbekræftende OG jeg forventer at de kommer op af jorden igen i år. I 2009 fik jeg lagt 300-400 påskeliljeløg og tulipanløg, mange forskellige arter og ikke som jeg måske burde mange ens. Det var en hel vild oplevelse, da planterne kom op. Selv min mand Allan måtte vise besøgende rundt i haven for at prale over haven. I 2010 fik jeg lagt endnu 200-300 blandede løg, denne gang var jeg ved at være træt, da de sidste løg skulle i jorden og mange af dem kom i to murerspande og en gruekedel. Dagen efter kunne jeg se et billede på Claus Dalbys blog at han sat løgene så tæt som overhovedet muligt, hvor jeg prøvede at lave plads mellem dem, som man bør i jorden. Det bliver gjort om til efteråret.

Hvordan denne skønne valmue er kommet ind i min have aner jeg ikke. Men jeg holder meget af den og har sået den flere steder sent i efteråret.

7 kommentarer:

  1. Glæder mig til at se billeder af alle dine tulipaner, når den tid kommer. Syntes det er specielt dejligt med mange farver i haven om foråret.

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  2. Hej igen

    Jeg glæder mig også til at se billeder!
    Og jeg kan heller ikke vente på foråret overhovedet!
    Nu kan man se vintergækkerne, som jeg viste forleden på bloggen, endnu tydligere i haven...

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  3. Jeg glæder mig til at se dine og alle andre havebloggers tulipaner til foråret - det er jo helt utrolig mange løg du har lagt de sidst 2 år - jeg har selv givet lidt op på dem i min have da rådyrene spiser de fleste af dem så snart de spirer frem. Jeg har lidt orange liljetulipaner de åbenbart ikke kan lide.
    Det er godt at der nu er masser af tulipaner i forretningerne, så man kan få farve i stuen igen efter at al julepynten er væk. Jeg må have en masse med hjem i indkøbene i morgen.
    Godt Nytår - Berit fra Irishaven

    SvarSlet
  4. Godt Nytår til jer alle tre;-)
    Kære Vivik - så vil du kunne lide farvevildskaben i min have med alle de forskellige farver tulipaner, påskeliljer og andre forårsløg. Pinligt, men jeg har nogle løg liggende ovenpå jorden, måske kan de komme i lidt jord og en tur i drivhuset og nyde solen, når den er fremme 6-7 timer om dagen pt. ;-)
    Det må også undersøges i morgen.
    kh lone


    Kære Ungersvend - håber at du huske at tage næsten daglige billeder af dine vintergækker. Jeg har været rundt og nærkikket jorden, men kan ikke finde dem her. Jeg har fortalt det videre til min nabo, så vi er flere der kikker efter forårsbebudere..
    kh lone


    Kære Berit - jeg har også købt to buketter med tulipaner, som står og pynter (ude på køkkenbordet, øh, jeg har glemt at sætte dem her inde på stuebordet). Da jeg boede i København for snart 16 år siden, kunne jeg købe nogle flotte tulipaner med løg på! og de blev så langt i min mors have og pyntede der bagefter. Jeg synes ikke at jeg kan finde dem her! jeg har to vildt farvede julekaktus stående på spisebordet, dem må jeg tage et billede af i morgen til bloggen.

    SvarSlet
  5. Mormor på Solbakkjen kjøpte lignende valmue og sådde den tidlig i høst. Jeg har liksom ikke hatt forhåpninger om at det skal bli noe utav frøene. Ser du også sådde dem på efteråret? Er det anbefalt? Gleder meg hvis jeg virkelig får til disse vakre blomstene...

    SvarSlet
  6. Kære November - symra
    Claus Dalby skriver i sit vedlagte brev sammen med sine valmuefrø. "En af hemmelighederne bag et godt resultat er tidlig såning. Så direkte på voksestedet. Frøene blandes med 2-3 håndfulde løs jord for at undgå at de bliver sået for tæt.
    Blandingen drysses ud over et solbeskinnet område. Der skal ikke ekstra jord ovenpå... Så er det bare at vente. Planterne begynder at pible frem til foråret;-) Valmuer kan IKKE flyttes, da de har pælerod". (jeg har nu gjort det nogle gange hvor det er lykkedes, men det var før jeg læst hans ord)
    Mange havehilsner Lone

    SvarSlet
  7. Takker for dine gode råd. Forresten mye annet pent i hagen din!.

    SvarSlet

Dejligt at du er her og lægger en kommentar;-). Jeg svarer på den hurtigst muligt, men skal lige ind fra haven. Kh Lone