lørdag den 6. november 2010

Dahlia

En lille buket plukket i oktober


Dahliaknoldene har luftet i snart en uge i drivhuset og er blevet mere eller mindre tørre og jeg fik Allan til at købe spagnum med hjem i går på vej hjem fra arbejdet, så jeg kunne få pakket dem ned i flamingokasserne, så de kunne overleve i år.  Det viste sig at spagnummen var gennemvåd, så jeg var et smut forbi Spørring planteskole for at finde en sæk med tør spagnum, før jeg kunne komme i gang.

Solen har skinnet smukt hele dagen og jeg hyggede mig i haven med at pakke dahliaknoldene ned i kasserne med lækker tør spagnum. Lidt flytten rundt i 1.ste udhus fik jeg plads til dem, uden problemer. De tre smukke aganpantus, to blå og en hvid, fik plads i en tredie kasse sammen med chokoladeblomsterne - det hele bliver spændende at følge i vinter og jeg håber at de alle overlever og bliver endnu smukkere end i år.

Alle de dahliaknolde jeg havde sidste år døde de alle, da jeg opbevarede dem i vores kælder, som viste sig at være for varm og tør. Men sidste vinter var vist også noget for sig, jeg kan i hvert fald ikke huske så lang en vinter og sikke en kulde.
Jeg elsker kulde, sne og is, bare jeg er rigtigt klædt
på og nød stort set alle vinterdagene trods mine
blomsters henfald.






En dahlia med blåsorte blade

Jeg kan tilføje navnene på dahliaerne på billederne, hvis det ønskes - en anden dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Dejligt at du er her og lægger en kommentar;-). Jeg svarer på den hurtigst muligt, men skal lige ind fra haven. Kh Lone