søndag den 17. juli 2011

Hvidkløver i plænen II

Lidt hindbær og ribs fra den have jeg passer, tilladelsen er i orden;-)
Nu har jeg søgt rundt på diverse hjemmesider og har fundet ud af hvad mit ukrudt hedder i virkeligheden. Hvidkløver lever kun i en græsplæne, der er sur og uden den store næring til græsset! og det kan afhjælpes med kalk og evt. gødning. Jeg har brugt mange mange kilo granuleret kalk på plænen i år, men det har jo ikke fået de andre år, jo vist en eller to gange, så den må være sulten. I morgen får den 10-30 kg granuleret kalk igen, vist for 3. gang denne sommer. 

Jeg tror både at plænen og jeg glæder os og så må Allan nyder hvidkløver hos andre. Her i haven er der masser af planter og blomster som tiltrækker alle mulige insekter, så de vil fortsat få masser mad og legetøj. Mange af blomster er valgt aht intekttækken... 
Det er silet ned det meste af dagen, formentlig ligesom hos alle jer andre. Allan smuttede ud og høstede fuglekirsebær i en anelse tørvejr og få minutter efter væltede det ned, så Lysett og jeg stod og smågrinede, men han fik gjort arbejdet færdigt. Han har også fjernet stenene fra bærene, så skal jeg have dem syltet til kirsebærsovs til juleaften, jeg skal dog lige have nogle ekstra sten, men de må komme fra høsten i morgen.

3 kommentarer:

  1. Kalk/gødning i de rigtige mængder er selvfølgelig godt, men hverken for meget eller for lidt giver et super resultat.
    Egentlig burde man få taget en jordbundsprøve (hvilket jeg heller ikke selv har fået gjort, overvejer det faktisk). Ud fra den kan man give plænen lige netop det den trænger til for at få den i topform, hverken mere eller mindre. De næste 3-5 år kan man så bare vedligeholde.

    SvarSlet
  2. Hej Lone

    Lækker høst. Høst er altid godt.

    Jeg brugte lige ribs til ribssaft, det er godt! :-)

    - Ungersvenden

    SvarSlet
  3. Bierne er glade for hvidkløver så hvorfor er det et problem?

    SvarSlet

Dejligt at du er her og lægger en kommentar;-). Jeg svarer på den hurtigst muligt, men skal lige ind fra haven. Kh Lone