lørdag den 28. maj 2011

Upside-down tomater

Jeg har lavet ialt 3 "Upside-down-tomatplanter" som er ophængt i mit drivhus.
Det drejer sig om 2 stk "Black Cherry", hjemmelavet, oprindeligt fra frø fra Camilla Plum og 1 "Favorita" vist nok også cherrytomat, fra Gartneriet Nordly.

Det bliver spændende hvordan det kommer til at gå og jeg vil skrive lidt her ca en gang om ugen, så I kan komme til at følge med i mit lille eksperiment. Jeg har hørt om det gennem en fra Blomsterdalen sidste år, som igen havde hørt om det gennem Frilandshaven.

Lidt indtryk fra processen omkring ophængningen:
Tomatplanter "Favorita"

En af spanden der blev skåret op
(inkl. 2 spande fra Hanne i Tilst), jeg beklager Hanne
Tomatplanter pakkes ind i et agurkeplante-plastomslag

Op igennem hullet
Tomatplante og spand lægges ned og der puttes jord i
Jeg brugte alm. jord fra drivhuset i den første spand, men
den blev meget tung og de næste kom der så og priklejord i
og 5 gødningstabletter
De tre spande i midten af drivhuset og jeg kan vande dem
med et langt bruserhoved
Et tættere kik på ophænget
Jeg har lige fået læst på Frilandshaven at der nok skulle have været låg på øverst til at mindske vandfordampningen, men det ved jeg ikke om jeg gør. De får lidt vand hver, hveranden dag, så jeg ser an.
Det sjove jeg har set er at "toppen" af tomatplanten forsøger at komme til at vende opad, det ser sjovt ud og jeg skal nok vise det her, når jeg får taget billedet.

4 kommentarer:

  1. Jeg har lavet det samme i flere år bare med jordbær.

    Ha' en dejlig dag Lone.

    SvarSlet
  2. Kære K
    Herligt, det må jeg høre noget mere om. Giver de også større udbytte end på vanlig vis?
    Også en rigtig dejlig dag til dig og familien.
    knus Lone

    SvarSlet
  3. Dette vil både jeg - og gemalen, som primært tager sig af drivhuset her hjemme - følge spændt med i... Tak fordi du gider fortælle.

    SvarSlet
  4. Det er altså top-spændende, Lone! Gad vide om det er solen, de strækker sig mod, når de begynder at vende opad, eller om det har noget med tyngdekraften at gøre?

    SvarSlet

Dejligt at du er her og lægger en kommentar;-). Jeg svarer på den hurtigst muligt, men skal lige ind fra haven. Kh Lone