søndag den 27. februar 2011

Summen i hovedet

Tankerne flyver rundt i hovedet. Hvilke frø skal jeg så?, hvor mange? Skal de forkultiveres i februar, marts eller april? eller skal de sås direkte på voksestedet i maj- juni, når jorden er blevet lun... nogle skal have kalkrig jord, andre skal have næringsrig jord og helt andre næringsfattig jord eller begynder de ikke at udvikle blomster! nogle skal have fjernet de gamle blomster ellers kommer der ikke så mange.... 

Der er gode råd at hente på flere danske hjemmesider bla Lundhede og Albinus frø. Der findes sikkert mange flere, men jeg har ikke fundet dem endnu. 
Jeg har fundet et enkelt par bloggere som også har gode råd bla Madame Bæk og Haver og planter. Stig på sidstnævnte blog skriver at Politikens bog om planteformering er god, men tør. Så den har jeg bestilt på mit lokale bibliotek og forventer at jeg henter den i morgen;-)

Vistnok asters 2010

Dahlia. De store lerpotter og underskåle er købt billigt i IKEA sidste år
- og kan også købes i år...

5 kommentarer:

  1. Ja, jeg kan sagtens følge din forvirring, der er sandelig også meget at sætte sig ind i. Så er det jo superdejligt at man kan finde råd og hjælp hos andre og ellers må vi jo gøre vores erfaringer på godt og ondt ;o)
    Lige nu er det sneen der holder mig tilbage, det er som om frøsåning og snevejr ikke rigtig harmonerer, men så snart sneen er væk står jeg på spring.
    God fornøjelse med frøsåningen :o) fra fru friis

    SvarSlet
  2. Kære Fru Friis
    Ja, sikke en masse tanker "man" kan få, når lysten til at så er der, men tiden er ikke helt det rigtige;-)
    Jeg stå også på spring, men er midt i et hop.
    kh lone

    SvarSlet
  3. Godt at vide jeg ikke er den eneste der laver matematiske udregninger om hvor, hvornår og hvordan.

    Frøvejledninger kan være noget forvirrende. To forskellige frøfirmaer siger noget forskelligt om de samme frø - så??? Her må man prøve sig frem, eller råbe højt og spørge :O)

    SvarSlet
  4. Hej Lone.
    Ja det med frø kan være meget forvirrende, jeg prøver at følge de råd der står på bagsiden af pakken, og når jeg køber på nettet hos fx. Thompson and Morgan kigger jeg lige om der står Germination difficult eller experience needed dem skal jeg ikke have for mange af per sæson.
    Synes generelt det hjælper gevaldigt med undervarme....hos mig gulvvarme og kun et art i hvert sit minidrivhus.
    De fleste frø skal stå lyst, vigtigt ikke i direkte sol.
    Tak for din hilsen, og mine dahlia ser ok ud, dog har jeg måtte kasserer 2 stk pga. råd, håber resten overlever.
    Henrik

    SvarSlet
  5. Kære Susanne og Henrik
    Tak, jeg prøver mig frem og det plejer jo at gå fint med det meste, men jeg skal nok råbe op!

    kh Lone

    SvarSlet

Dejligt at du er her og lægger en kommentar;-). Jeg svarer på den hurtigst muligt, men skal lige ind fra haven. Kh Lone